MENU
SLUITEN

Een dag uit het leven van een liftmonteur

Een liftmonteur heb je in allerlei soorten en maten. Je kan je bijvoorbeeld als storingsmonteur voornamelijk bezighouden met het service- en storingswerk waarbij je dag voornamelijk wordt bepaald door een rooster dat wordt aangevuld met (storings-)meldingen die vaak direct aandacht nodig hebben. Maar als Monteur Reparatie en Renovatie werk je voornamelijk aan de grote klussen en daarover vertelt liftmonteur Pascal ons bij, want hoe ziet een typische werkdag voor hem er eigenlijk uit?

06:00 /07:00 uur: op weg naar kantoor

“Mijn werkdag start ergens tussen 06.00 en 06.30 uur, zodra ik in mijn bus stap, onderweg naar kantoor of naar een klus. Als ik naar kantoor ga om spullen op te halen, zorg ik dat ik er op tijd ben zodat ik nog lekker even een bakje koffie kan drinken en rustig mijn spullen kan verzamelen. Een goed begin is immers het halve werk.”

07:00 uur: tijd om te beginnen

“Zodra ik al mijn spullen heb verzameld en mijn koffie op heb, vertrek ik naar mijn project. En omdat ik zo vroeg op pad ben, heb ik twee voordelen: geen tot weinig files én lekker op tijd stoppen. Tenminste, als het werk het toelaat, natuurlijk.”

07:30 uur: tijd om mijn handen vies te maken

“Vaak reis ik zo’n half uurtje naar de projecten waaraan ik werk en dat is wel fijn. Afhankelijk van het soort project en bij welke klant ik kom, meld ik me eerst bij bijvoorbeeld de huismeester, de technische dienst of gewoon bij de receptie. Zo kunnen we nog het een en ander doornemen voordat ik aan de slag ga, want goede communicatie is bijzonder belangrijk. In andere gevallen, bijvoorbeeld wanneer het een groter project is waar ik vaker kom, meld ik me even kort maar omdat ze me kennen kan ik vaak snel aan de slag.

Als eerste controleer ik alles: van de lift waaraan ik ga sleutelen tot de spullen die ik heb meegenomen. Vervolgens plan ik mijn hele dag zodat ik precies weet welke stappen ik ga nemen, wat er gedaan moet worden en in welke volgorde. Een strakke planning is fijn omdat ik weet waar ik aan toe ben, mijn klant ook én omdat veiligheid gewoon heel erg belangrijk is. Door goed te plannen wat ik ga doen, houd ik het overzicht.”

12:00 uur: een bammetje op ’t dak of een meeneemmaaltijd op ‘t strand

“Tijdens de lunch is het altijd maar weer de vraag wat ik ga doen. Soms kies ik ervoor om lekker te lunchen in een restaurant in de buurt, bij een McDonalds of aan het strand.”

15:30 uur: Klaar!

“Omdat ik vroeg begon, kan ik ook snel klaar zijn en in dit voorbeeld is dat al om 15:30 uur. Ik laat mijn werkplek netjes achter dus ik ruim al mijn spullen op en maak schoon. Ik zorg voor het afmonteren, de afstelling, kabelspanning en natuurlijk test ik of alles naar behoren werkt! Eerder ga ik namelijk niet weg.

Terug naar huis controleer ik mijn planning voor de volgende dag, die krijg ik vaak al op vrijdag en dat is wel fijn. Toch kan het zijn dat er een lege dag is ingepland en dan kan het nog wel eens voorkomen dat er op ’t laatste moment een klus wordt ingepland. Maar wel in goed overleg, hoor!”

Hoe ziet jouw dag eruit?

Werk jij ook in de lifttechniek en herken jij de dag die Pascal beschrijft? Of ziet jouw dag er heel anders uit? We horen het graag van je!
 

Auteur

B Balm

Publicatiedatum

27-11-2020 12:09

Delen