MENU
SLUITEN

Een interview met liftspecialist Erik Schouten

“Wij adviseren bedrijven te stoppen met het rondpompen van liftmonteurs in de branche. Bedrijven in de lifttechniek mogen wel wat worden opgeschud”, zegt Erik Schouten, Consultant Machinebouw & Industrie bij Krosto Techniek. 

“Veel liftbedrijven blijven ervaren monteurs (misschien onbedoeld) rondpompen. Terwijl jonge, hongerige monteurs zonder ervaring in de lifttechniek ook een kans verdienen. Want ook monteurs uit andere technische branches kunnen van onschatbare waarde zijn voor veel liftbedrijven. Wij zien in ieder geval volop kansen liggen.”

Kun je uitleggen wat je precies bedoelt?

“Wij ervaren dat veel liftbedrijven vragen om enkele jaren ervaring in de lifttechniek. Dat is begrijpelijk. Het risico op de lange termijn is echter dat de continuïteit van de branche in gevaar komt. De vraag om nieuwe lifttechnici is groter dan het aanbod waardoor de branche langzaam doodbloedt. Dat mogen we niet laten gebeuren.
Wij spreken veel jonge techneuten die zich willen ontwikkelen in de (lift)techniek, maar die weinig tot geen kansen krijgen bij liftbedrijven omdat zij niet altijd openstaan voor jonge techneuten zonder specifieke ervaring in de lifttechniek.”

Waar stokt het?

“Er zijn verschillende mogelijke oorzaken. Er is bijvoorbeeld geen specifieke opleiding voor liftmonteurs meer. De SOL (Stichting Opleiding Lichttechniek) werd in 2015 overgenomen door ROVC, een opleider voor technisch personeel waarvan de lifttechniek één enkel onderdeel is. Dit zegt al genoeg over de bekendheid van de branche.

Hierdoor wordt het aandeel van de lifttechniek op de arbeidsmarkt steeds kleiner. Voor veel technici is de lifttechniek een onbekende branche. Ze weten bijvoorbeeld niet welke technieken achter een liftinstallatie schuilgaan. Wat wel erg leuk is, is dat deze technici na een korte kennismaking eigenlijk altijd worden verrast door de vele technieken en de veelzijdigheid van het vak. Ze kunnen er alle kanten mee op, van modificatie tot service en onderhoud en het echte sleutelwerk. Dat motiveert! 

Daarnaast krijgen de ontwikkelingen en innovaties binnen de lifttechniek niet dezelfde aandacht als, bijvoorbeeld, de snelle ontwikkelingen binnen de autotechniek. Ik denk dat deze innovaties best wel eens uitlicht mogen worden.

Kortom, het imago van de lifttechniek mag best een boost krijgen. Het is een relatief onbekende branche geworden terwijl het zo leuk is om in de lifttechniek te werken! We hebben ambassadeurs nodig. Daar zet ik mij iedere dag weer voor in.”

Wat zouden liftbedrijven kunnen doen om dit beeld te verbeteren?

“Ik vind dat de liftenbranche moet openstaan voor jonge talenten en starters in de lifttechniek. Ervaren monteurs kunnen worden ingezet om op te treden als praktijkopleider. Die hebben zoveel kennis en ervaring die ze kunnen overbrengen aan de jongens en meiden die een toekomst zien in dit mooie beroep.

Jonge technici zonder ervaring in de lifttechniek maar wel in andere technische branches hebben veel te bieden. Daar ben ik van overtuigd. Ze bieden een bedrijf bijvoorbeeld continuïteit in verband met het natuurlijk verloop van de liftmonteurs. Ze zijn enthousiast en klaar om aan het werk te gaan. Daarnaast brengen ze nieuwe inzichten met zich mee waarmee de liftenbranche zich kan vernieuwen.

Daarnaast denk ik dat liftbedrijven meer open dagen of informatiebijeenkomsten kunnen organiseren om de bekendheid van de branche te vergroten.

Als laatste denk ik dat liftbedrijven wat meer mogen bouwen op de expertise van een bureau als die van ons. Wij zien en spreken zóveel mensen uit diverse technische richtingen waardoor we kansen als deze eerder zien.”

Een keertje sparren met Erik?

“Ik daag liftbedrijven uit om na te denken over de toekomst van hun branche: hoe zal deze er over, bijvoorbeeld, 10 jaar uitzien? En denk daarbij na over het natuurlijk verloop van de lifttechnici. Vooral wat er gedaan kan worden om de branche levend te houden en aantrekkelijk te maken voor jonge, welwillende techneuten die graag willen werken in de lifttechniek, maar geen kans krijgen.”

Erik Schouten
Consultant Machinebouw & Industrie
Erik@krosto.nl
0619134202

 

Auteur

Bart Balm

Publicatiedatum

27-11-2020 13:11

Delen